Kaffe och registrering
För deltagare på plats, varmt välkommen att hämta ut din namnbricka samt mingla med både nya och gamla bekantskaper!
Välkomna
Forskarskolans föreståndare hälsar alla välkomna och går igenom praktisk information för dagen.
Hur kan en evidensbaserad praktik förverkligas i svenska glesbygdskommuner?
Magnus Bergmark, socionom och fil.dr. i socialt arbete
Presentation av ett projekt som har undersökt erfarenheter av att införa vetenskapligt förankrade arbetsmetoder på området psykisk ohälsa i svensk glesbygd. Bland annat har en kartläggning av 10 glesbygdskommuner genomförts, samt ett utvecklingsarbete där forskare och praktik tillsammans har utformat strategier för att stärka det lokala implementeringsarbetet.
Tillsammans med två representanter från Åre kommun, Marie Vackermo, projektledare och Andreas Backlund, arbetsmarknadskoordinator.
Lärande i en digital värld: människan som en kognitiv hybrid
Roger Säljö, senior professor i pedagogisk psykologi
Under efterkrigstiden har vi upplevt en kunskapsexplosion som saknar motstycke i människans historia. Nya sätt att producera varor och tjänster, att bota sjukdomar och att sprida och dela kunskaper och erfarenheter har vuxit fram och omvandlat samhället. Denna utveckling har förändrat vår vardag och förväntningarna på vad vi ska kunna. Digitalisering är en central motor i denna utveckling, och våra sätt att lära, minnas och förstå formas alltmer av bruket av sådana resurser. Som svar på denna dynamik har utbildningssamhället vuxit fram. Vi spenderar allt längre tid i utbildning och med informellt lärande. Vi måste lära om och lära nytt när arbetsprocesser blir alltmer kunskapsintensiva och beroende av abstrakta kunskaper.
1A Att söka kunskap genom utredning, forskning och delaktighet med barn och unga
Sexuell hälsa - ett område för barnavårdsutredningar
Robin Björkas, FYS doktorand
Socialsekreterare, Region Gotland
Existentiella frågor hos placerade tonåringar inom den sociala barnavården –
Hur erfarenheter från yrkeslivet lagt grunden till en forskningsfråga
Johan Assarsson, FYS-doktorand
Socialsekreterare, Lunds kommun
Ett pågående verksamhetsprojekt med fokus på barns delaktighet
Heléne Hardenstedt, FYS-doktorand
Socialsekreterare, Karlskrona kommun
Nina Bjelke, verksamhetschef, Karlskrona kommun
1B Etik, praktik och forskning inom vård och omsorg
Etiska dilemman vid LSS-bostäder: personalens perspektiv på komplexiteten i att stödja de boendes självbestämmande
Sofia Bergholtz, FYS-doktorand
Utredningssekreterare funktionsstödsförvaltningen, Malmö stad,
Reflektioner kring sexuella erfarenheter och gränsdragningar hos unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Anna Hart, FYS-doktorand
Utvecklingssekreterare funktionsstödsförvaltningen, Malmö stad
Att vara FYS-doktorand i Malmö stads äldreomsorg
Linda Arvidsson, FYS-doktorand
Utvecklingssekreterare omsorgsförvaltningen, Malmö stad
Malin Björk, FYS-doktorand
Utvecklingssekreterare omsorgsförvaltningen, Malmö stad
1C Vägar till kunskap och reflektion i och för socialtjänstarbetet
Individbaserad systematisk uppföljning + reflektion = kunskap?
Petra Höglund, FYS-doktorand
Utredare, Växjö kommun
Vad kan sociala akter säga oss om världen utanför dokumenten? Funderingar kring att använda sekundärdata i socialvetenskaplig forskning
Kerstin Tingberg, FYS-doktorand
Processledare barn och unga, Göteborgs Stad
Barn, föräldrar och socialarbetare – tre källor till kunskap om hur barns deltagande i socialtjänstens stödgrupper förverkligas
Maria Svensson, FYS-doktorand
Utvecklingssekreterare, Lunds kommun
Observationer i det sociala arbetets praktik - Ett verktyg för kunskap och reflektion Lejla Mesinovic Klecina, FYS-doktorand UTGÅR
Processledare barn och unga, Göteborgs Stad
Linda Erlandsson, FYS-doktorand
Kvalitet- och verksamhetsutvecklare äldreomsorg, Kalmar kommun
Fika
Tid för fika och mingel samt att träffa forskarskolans doktorander som kommer att finnas vid sina posters för att berätta om sina pågående forskningsprojekt. En digital postervisning kommer också att vara öppen under dagen.
2A Barns tillhörighet och delaktighet
Att höra till - Familjehemsplacerade och vårdnadsöverflyttade barns berättelser om familjetillhörighet
Sara Larsson, FYS-Doktorand
Familjehemssekreterare, Göteborgs Stad
Hur skapas barns delaktighet i socialtjänstens öppenvård?
Annica Markström, FYS-doktorand
Utvecklingssamordnare arbetsmarknad- och socialförvaltningen, Malmö Stad
2B Våld i nära relation
Socialsekreterares motiverande strategier i utredningssamtal med pappor som misstänks ha utövat våld mot barnets mamma
Maria Grönte, FYS-doktorand
Förste socionom barn och familj, Staffanstorps kommun
Riskmarkörer och kunskapsanvändning: Hur kan socialtjänsten förebygga våld i nära relation
Lisa Norén, FYS-doktorand
Socialsekreterare och behandlare, Helsingborgs stad
2C Samsjuklighet, missbruk och droganvändning
Berättelser från personer som lever med samtidig psykisk ohälsa och missbrukSara Zoric, FYS-doktorandEnhetschef SoL/LSS, Nybro kommun
UTGÅR
Motivation och motstånd bland unga droganvändare
Kristin Arve, FYS-doktorand
Socialsekreterare 18 till 24-enheten, Lunds kommun
3A Kunskapsbaserat arbete och kompetensutveckling i socialtjänsten
Den kunskapssökande arbetsplatsen
Harald Gegner, kommundoktorand
Utvecklingsledare, Lunds kommun
Tillsammans med kollegor från Lunds kommun,
Katarina Sagerström, förste socialsekreterare
Marie Alsén, arbetsmarknadskonsulent
Anette Lindskog Elmqvist, socialsekreterare med samordnarfunktion på Barnahus i Mellersta Skåne.
Vår socialförvaltnings arbete med (och utmaningar kring) kompetensutveckling
Christina Evaldsson, FYS doktorand
Utvecklingsledare, Jönköpings kommun
Martin Sinclair,
Stabschef, Jönköpings kommun
3B Att arbeta med brukarmedverkan och brukarinflytande i praktiken
Att mötas och utveckla verksamheten tillsammans
Ett praktiskt exempel på brukarinflytande, kunskapsutbyte och forskningsimplementering
Lina Wallberg, FYS-doktorand
Verksamhetsutvecklare socialförvaltningen sydväst, Göteborgs Stad
Tillsammans med Anna Holmqvist, Avdelningschef för avdelningen Boende och Hemlöshet, socialförvaltning Sydväst, Göteborgs Stad
Mary Olofsson, brukarrevisor
Rickard Plan, brukarrevisor
Att ge förutsättningar för en kunskapande organisation
Dana Hagström, FYS-doktorand
Metodutvecklare verksamhetsledning, Huddinge kommun
Malin Schenström, verksamhetschef funktionshinderomsorgen, Huddinge kommun
Camilla Waltersson Grönvall
Socialtjänstminister
Invigningstal
Camilla Waltersson Grönvall
Camilla Waltersson Grönvall är nyillträdd socialtjänstminister på Socialdepartementet. Hon är utbildad lärare och kommer närmast från rollen som riksdagsledamot och socialpolitisk talesperson.
Magnus Bergmark
Socionom, fil.dr. i socialt arbete
Hur kan en evidensbaserad praktik förverkligas i svenska glesbygdskommuner?
Presentation av ett projekt som har undersökt erfarenheter av att införa vetenskapligt förankrade arbetsmetoder på området psykisk ohälsa i svensk glesbygd. Bland annat har en kartläggning av 10 glesbygdskommuner genomförts, samt ett utvecklingsarbete där forskare och praktik tillsammans har utformat strategier för att stärka det lokala implementeringsarbetet.
Tillsammans med två representanter från Åre kommun, Marie Vackermo, projektledare och Andreas Backlund, arbetsmarknadskoordinator.
Magnus Bergmark
Magnus Bergmark är socionom och filosofie doktor i socialt arbete. Disputerade i januari 2018 med avhandlingen Integrerade psykosociala insatser - Policy, implementering och praktik i ett komplext verksamhetsfält. Magnus forskning efter det har till stor del handlat om implementering av psykosociala insatser, evidensbaserad praktik och samverkan, samt på senare tid även digitalisering och automatisering inom socialtjänsten.
Roger Säljö
Senior professor i pedagogisk psykologi
Lärande i en digital värld: människan som en kognitiv hybrid
Under efterkrigstiden har vi upplevt en kunskapsexplosion som saknar motstycke i människans historia. Nya sätt att producera varor och tjänster, att bota sjukdomar och att sprida och dela kunskaper och erfarenheter har vuxit fram och omvandlat samhället. Denna utveckling har förändrat vår vardag och förväntningarna på vad vi ska kunna. Digitalisering är en central motor i denna utveckling, och våra sätt att lära, minnas och förstå formas alltmer av bruket av sådana resurser. Som svar på denna dynamik har utbildningssamhället vuxit fram. Vi spenderar allt längre tid i utbildning och med informellt lärande. Vi måste lära om och lära nytt när arbetsprocesser blir alltmer kunskapsintensiva och beroende av abstrakta kunskaper.
Roger Säljö
Roger Säljö är senior professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet, gästprofessor i digitalt lärande vid Högskolan i Halmstad och prof II i mathematics learning vid universitetet i Agder. Mellan 1983 och 1997 var han professor vid temaforskningen vid Linköpings universitet. Hans forskningsintressen rör lärande och särskilt frågor om hur digitaliseringen ändrar villkoren för hur vi lär och delar erfarenheter med varandra i professionella sammanhang men också i vardagen.
Säljö har varit verksam vid många utländska universitet och har flera hedersdoktorat och motsvarande. Han har mottagit en rad priser och utmärkelser bland annat från Alexander von Humboldt- Stiftung och the EARLI Oeuvre Award. År 2021 erhöll han Guldäpplet och 2022 Läromedelsförfattarnas stora pris, i båda fallen för sitt läromedelsförfattande. Han har handlett 52 doktorander till disputation inom många olika ämnesområden.
Robin Björkas
FYS doktorand Socialsekreterare / Region Gotland
Att söka kunskap genom utredning, forskning och delaktighet med barn och unga
Sexuell hälsa - ett område för barnavårdsutredningar
Johan Assarsson
FYS-doktorand / Socialsekreterare, Lunds kommun
Att söka kunskap genom utredning, forskning och delaktighet med barn och unga
Existentiella frågor hos placerade tonåringar inom den sociala barnavården –Hur erfarenheter från yrkeslivet lagt grunden till en forskningsfråga
Heléne Hardenstedt
FYS-doktorand / Socialsekreterare, Karlskrona kommun
Att söka kunskap genom utredning, forskning och delaktighet med barn och unga
Ett pågående verksamhetsprojekt med fokus på barns delaktighet
Tillsammans med Nina Bjelke, verksamhetschef i Karlskrona kommun
Petra Höglund
FYS-doktorand / Utredare, Växjö kommun
Vägar till kunskap och reflektion i och för socialtjänstarbetet
Individbaserad systematisk uppföljning + reflektion = kunskap?
Kerstin Tingberg
FYS-doktorand / Processledare barn och unga, Göteborgs Stad
Vägar till kunskap och reflektion i och för socialtjänstarbetet
Vad kan sociala akter säga oss om världen utanför dokumenten? Funderingar kring att använda sekundärdata i socialvetenskaplig forskning
Maria Svensson
FYS-doktorand / Utvecklingssekreterare, Lunds kommun
Vägar till kunskap och reflektion i och för socialtjänstarbetet
Barn, föräldrar och socialarbetare – tre källor till kunskap om hur barns deltagande i socialtjänstens stödgrupper förverkligas
Sofia Bergholtz
FYS-doktorand / Utredningssekreterare funktionsstödsförvaltningen, Malmö stad
Etik, praktik och forskning inom vård och omsorg
Etiska dilemman vid LSS-bostäder: personalens perspektiv på komplexiteten i att stödja de boendes självbestämmande
Anna Hart
FYS-doktorand / Utvecklingssekreterare funktionsstödsförvaltningen, Malmö stad
Etik, praktik och forskning inom vård och omsorg
Reflektioner kring sexuella erfarenheter och gränsdragningar hos unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Linda Arvidsson
FYS-doktorand / Utvecklingssekreterare omsorgsförvaltningen, Malmö stad
Etik, praktik och forskning inom vård och omsorg
Att vara FYS-doktorand i Malmö stads äldreomsorg
Tillsammans med Malin Björk
Malin Björk
FYS-doktorand / Utvecklingssekreterare omsorgsförvaltningen, Malmö stad
Etik, praktik och forskning inom vård och omsorg
Att vara FYS-doktorand i Malmö stads äldreomsorg
Tillsammans med Linda Arvidsson
Kristin Arve
FYS-doktorand / Socialsekreterare 18 till 24-enheten, Lunds kommun
Samsjuklighet, missbruk och droganvändning
Motivation och motstånd bland unga droganvändare
Sara Larsson
FYS-Doktorand / Familjehemssekreterare, Göteborgs Stad
Barns tillhörighet och delaktighet
Att höra till - Familjehemsplacerade och vårdnadsöverflyttade barns berättelser om familjetillhörighet
Annica Markström
FYS-doktorand / Utvecklingssamordnare ASF, Malmö Stad
Barns tillhörighet och delaktighet
Hur skapas barns delaktighet i socialtjänstens öppenvård?
Maria Grönte
FYS-doktorand / Förste socionom barn och familj, Staffanstorps kommun
Våld i nära relation
Socialsekreterares motiverande strategier i utredningssamtal med pappor som misstänks ha utövat våld mot barnets mamma
Lisa Norén
FYS-doktorand / Socialsekreterare och behandlare, Helsingborgs stad
Våld i nära relation
Riskmarkörer och kunskapsanvändning: Hur kan socialtjänsten förebygga våld i nära relation
Harald Gegner
Kommundoktorand / Utvecklingsledare, Lunds kommun
Kunskapsbaserat arbete och kompetensutveckling i socialtjänsten
Den kunskapssökande arbetsplatsen
Tillsammans med kollegor från Lunds kommun
Katarina Sagerström, förste socialsekreterare
Marie Alsén, arbetsmarknadskonsulent
Anette Lindskog Elmqvist, socialsekreterare med samordnarfunktion på Barnahus i Mellersta Skåne.
En central förutsättning för en kunskapsbaserad socialtjänst är att socialarbetare som arbetar i verksamheten har relevant kunskap för att utföra sina uppdrag. En del av kunskapen får socialarbetarna via sina chefer och kollegor, men det krävs även att individen själv söker kunskap. Forskning har visat att socialarbetare är en yrkesgrupp som har svårt att ägna tid åt självständigt kunskapssökande, därför behöver arbetsgivaren stödja upp genom att skapa förutsättningar och sammanhang som underlättar för socialarbetarnas kunskapssökande.
Under seminariet presenterar Harald Gegner, doktorand i socialt arbete, tillsammans med några medarbetare från socialtjänsten i Lund Kunskapsresan, ett strukturerat arbetssätt som ger möjlighet för kunskapssökande. I Kunskapsresan samlas socialarbetare vid 10 tillfällen under ett år för att t ge sig ut på en gemensam kunskapasresa.
Resans mål är att hitta svar från forskningen på frågor som väcks i det dagliga sociala arbetet. Kunskapsresan är en modell som utvecklades inom ramen för ett FoU projekt i samverkan med Helsingborgs stad. Lunds kommun arbetar sedan 2019 aktivt med modellen och har i nuläget sammanställt tre kunskapsrapporter. Rapporterna innehåller ett tiotal kunskapsöversikter som medarbetare från socialtjänsten i Lund har skrivit och som kommer att presenteras vid seminariet.
Christina Evaldsson
FYS doktorand / Utvecklingsledare, Jönköpings kommun
Kunskapsbaserat arbete och kompetensutveckling i socialtjänsten
Vår socialförvaltnings arbete med (och utmaningar kring) kompetensutveckling
Tillsammans med Martin Sinclair, Stabschef i Jönköpings kommun
Dana Hagström
FYS-doktorand / Metodutvecklare verksamhetsledning, Huddinge kommun
Att arbeta med brukarmedverkan och brukarinflytande i praktiken
Att ge förutsättningar för en kunskapande organisation
Tillsammans med Malin Schenström, verksamhetschef funktionshinderomsorgen, Huddinge kommun
Lina Wallberg
FYS-doktorand / Verksamhetsutvecklare socialförvaltningen sydväst, Göteborgs Stad
Att arbeta med brukarmedverkan och brukarinflytande i praktiken
Att mötas och utveckla verksamheten tillsammans
Ett praktiskt exempel på brukarinflytande, kunskapsutbyte och forskningsimplementering
Tillsammans med Anna Holmqvist, Avdelningschef för avdelningen Boende och Hemlöshet, socialförvaltning Sydväst, Göteborgs Stad
Mary Johansson, brukarrevisor
Rickard Plan, brukarrevisor
Lars Nilsson, brukarrepresentant